27 July 2010

PERIHAL PEMBANTU RUMAH INDONESIA

Akak tak ada pembantu rumah tapi orang disekeliling akak ramai yang ada helper nih kan.. Akak nih bionic woman..semua kerja akak buat... kalau boleh ikat bata buat tembok pun akak mampu...so akak tak perlukan pembantu rumah (tapi kalau ada lagi bagus..ngeh..ngeh..ngeh)

Semalam pembantu rumah adik akak nih sudah lari daa.. adik ipar akak dalam pantang so sepanjang masa dia duduk kat ruang tamu tingkat bawah.. helper dia duduk kat bilik kat bahagian dapur..helper nih dia pelik sikit asyik duduk dalam bilik jer.. masak tak payah pun ..senang kerja basuh kain, lipat kain, basuh pinggan... tak ada payah benor.. tak sampai seminggu kerja dah lari ikut pintu belakang.. dah lah tak ada permit sebab dia nih kononya lari dari rumah sebab majikan dia tak bayar gaji setahun.. adehhh temberang benar kan.. majikan dulu doktor.. tak kan doktor tak mampu nak bayar.. so atas recommendation dari staff adik akak, terima dia kerja kat rumah adik akak.. ikut adik lelaki akak nih dia tak mo helper nih.. tak ada privacy katanyer...Nasib baik dia tak ada curi barang.. adik akak nih tak pernah marah or tegur dia pa2 pun..just cakap sepatah. event makan pun ajak semeja..dorang nih memang tak leh bagi muka..ntah apa lah dorang cari kat Malaysia nih..

satu kes lagi kawan Addy.. dia duduk kat Putrajaya dekat ngan Alamanda tu.. tapi citer dia kelakar sikit...satu hari lepas member Addy nih sembahyang subuh tergerak hati dia nak pergi dapur .. tetiba dia tengok pintu kat bahagian belakang ternganga luas.. ingat maid dia sidai baju ..jenguk tak ada pulak.. dia pergi jenguk bilik anak dia..sebab maid dia tidor ngan anak perempuan dia.. tgk-tengok katil maid dia dah kosong.. check almari..baju semua dah tak ada.. kebetulan dia tengah dok jenguk kat porch tu ada kereta peronda lalu.. Abg pulis tu tanya ada masalah ker.. so member Addy kata maid dia dah lari dari rumah waktu subuh tadi.. so Abg polis tu mintak gambar..member Addy nih bagi lah dokumen passport dia.. pastu abg polis tu leh cakap macam nih.. encik mari ikut saya.. abg polis tu bukak pintu belakang kereta peronda.. dia cakap orang nih ke Encik? Apa lagi terkejut lah..memang maid dia dalam kete polis tu.. polis tu cakap dia nampak minah indon nih merayau pagi tadi pastu mintak dokumen diri tak ada.. so dorang nak bawak gi balai lah.. heheheh..so kawan Addy nih gi lah ke ejen hantar balik sebab dia tak mo maid yang suka lari2 nih.. dah lah kena bayar RM6 ribu masa amik maid dulu..pastu Ejen tu suruh tambah lagi RM1 ribu kot untuk tukar maid.. hangin lah..baru sebulan jer jadi maid dah buat hal...

Citer Lias lak, kakak dia ada hire maid jaga anak dia.. maid tu lari masa dorang laki bini gi kerja.. anak dia umur dua tahun dan 4 tahun tinggal jer kat rumah.. dah lah adik dia yang umur 2 tahun tu berpenyakit leukimia..nasib baik abg dia tahu nak bagi air masa adik dia nangis nak minum.. seharian lah adik dia minum air kosong.. sian kan.. kejam betul orang indonesia nih.. ini yang kita nak bagi muka sangat..

Banyak lagi kes yang akak dengar.. tuduh majikan curi duit dia RM50 ringgit.. pastu nak berhenti.. kawan akak tu punyalah kaya.. tak hingin RM50 dia tu.. alasan jer nak keje kat tempat lain.. dorang lebih suka kerja kat kedai makan..atau bukak kedai goreng pisang.. lagi senang kaya..

Tapi ada kawan akak tu lagi akak respek dah tujuh orang maid dia.. macam2 perangai.. selepas yang ketujuh nih terus dia tak amik maid.. amik ko...sekarang berat badan dia 44kg dah..hahahaha.. tak yah pegi slim world kan..

Tu lah maid nih.. tak sedar di untung.. dapat majikan yang bagus lari.. tapi kalau dapat majikan yang mendera baru padan muka.. jangan bagi muka sangat

1 comment:

Liza said...

liza pun mmg tak pernah ada maid dari bdk2 baby lagik, malas nak tanggung problems especially byk dgr horror stories dari kengkawan