06 September 2010

BISKUT CORNFLAKE MADU

Dah siap buat biskut raya? .. tak sempat yek Liza? ini ada resepi biskut raya yang amat mudah nak buat.. orang kata lagi dua jam nak sembahyang raya pun masih sempat buat... kalau anak ramai lagi senang mintak tolong askar2 tu tolong buat kan...buat ala-ala kerahan tenaga free gituew.. heheheh

Bahan-bahan dia seperti dia atas.. kira pelakun utama lah ..pelakun sampingan tu buah cherry dan kalau ada manik2 yang berwarna warni tu boleh gak jadikan pak pacak dalam ini cerita..

Mula-mula panas kan kuali dan masukkan gula perang dalam setengah cawan..lepas tu masukkan butter yang telah dipotong dua.. gaul sampai dia cair.... kemudia masuk kan madu dalam lima sudu besar.. kalau uols ada "madu"(bini kedua) yang real pun leh gak goreng sekali dalam kuali nih..hehehe acah jer...

Dah melted semua tu kan...masukan buah cherry yang telah di cincang halus.. ikut suka banyak mana cherry tu nak letak.. tak kena saman pun.. kalau malas nak letak pun tak apa.. tapi pucat jer lah rupanya.. rasa tetap sama..

Kemudian masukkan 250gm cornflake dan gaulkan sehingga rata sampai semua permukaan cornflake tadi bermadu dan berbutter.. sekejap jer...(psttt tesco ada sale lah nestle cornflake nih satu kotak besar RM3.99 jer)

Beginilah hasilnyer kannn

Isi dalam paper cup kecik .. kalau dapat kaler hitam lagi cantik.. tapi paper cup kat tesco dah abis kaler lain..tinggal kuning jer..akak beli barang2 kat Tesco jer..senang.. kalau ada jenama tesco memang akak pakai jer..lagi murah.. bakar sehingga warna dia jadi perang2.. suhu sekita 180 degree selama 5 minit..bergantung kepada jenis oven anda yek.. jangan sampai hangus lak..

Dah siap...susun di dalam bekas kedap udara.. dan boleh makan sambil tengok TV masa hari Raya.. dapat banyak jugak..more than 100 cups.. tapi akak nyer balang makin susut..ada orang telah curi makan waktu malam masa akak dah tidor..kena sorok biskut nih.. kang tak sempat beraya lak cornflake akak nih...

2 comments:

e.i.l.e.e.n said...

salah satu biskut yg aku buat thn ni.mmg senang...pejam mata pun boleh;)

Yus said...

heheheh kita sama lah eileen..sama2 pejam mata buat biskut ini...senang kan