16 August 2011

TANYA SAMA POKOK

Hari nih akak nak citer pasal akak tersangat geram ngan harga sayur sayuran rempah kat Kay el nih.. akak tekad akak nak jadi petani kecil kecilan kat umah akak nih.. tapi akak tak tahu macam mana nak mula.. sedangkan beli pokok yang terus bercambah tu boleh kojol.. ini kan pula yang akak nak start dari mula.. tawakal jer lah.. kalau tumbuh okey.. kalau tak tumbuh akak tanam lagi sekali...tak pon akak tukar pasu ngan jiran akak..


Sekarang masih dalam peringkat semaian so duduk dalam bekas kecik jer.. nanti dah besar akak transfer dalam bekas besar.. dah siap beli banyak2 dah nih...

Orang kata kalau nak bagi tumbuhan tu segar mekar perlu belai dia dengan kasih sayang maka akak akan selalu menyenandung lagu2 buat pokok akak nih.. akak terus nyanyi lagu yang rancak2 jer supaya dia akan berkembang dengan jayanyer.. kalau akak nyanyi lagu sedih harus dia ala2 malas jer nak bangun kan...

akak jugak bawak dia pergi tengok TV.. mana tahu dia tak sabar nak tgk citer yang menarik kat Tv tu.. tapi akak elak kan pasu akak nih tengok siaran TLC sebab kalau dia tengok kaum kerabat dia kena goreng/rebus/makan dalam siri tu harus dia tak berani tumbuh...

Korang nak tahu akak tanam pokok apa? nanti kalau dah bercambah korang tanya sama pokok tu yek.. akak pun tak berani nak kata..akak tanam pokok apa..

2 comments:

rinott said...

gamaknye akak pun xtau kan benih pokok ape yg akak semai?? bebaik.. jgn daun ketum lak yg kuar.. kene jel nanti hehe

Yus said...

heheheh.. dari aku tanam ketum baik aku tanam ganja terus kan.. heheheh tunggu dia ada cambah yek.. pastu akak nak buat contest.. betul teka dapat hadiah..kekkekeke